Volume: 15 Issue: 3, 7/1/22

Year: 2022

Research Article

Case Report

Collection

The purpose of Pamukkale Medical Journal is to help achieve the goals that support studies that convey the latest developments in the field of science, improve practice, contribute to knowledge sharing, and ensure the continuation of education and research by publishing clinical and experimental research, review articles, case reports and letters to the editor in the field of health.

The scope of Pamukkale Medical Journal is to publish the articles submitted in the fields of medicine and health nationwide 4 times a year.
The target audience of Pamukkale Medical Journal is health sciences academics, specialist physicians, assistants, and medical students.


                          AŞAĞIDAKİ HUSUSLARIN İHLAL EDİLDİĞİ MAKALE BAŞVURULARI, HAKEMLİK SÜRECİNE GEÇİLMEDEN REDDEDİLECEKTİR.
                                                    Pamukkale Tıp Dergisi (Pam Tıp Derg) açık erişimli ücretsiz tıp dergisidir.            
                                            Pamukkale Medical Journal (Pam Med J) is an open-access free medical journal.

Pamukkale Tıp Dergisi tıp alanında klinik ve deneysel çalışmaları, ilginç olgu sunumları, davet edilmiş derlemeleri, Editör’e mektupları yayınlar. Dergi yılda dört sayı olmak üzere üç ayda bir (Ocak, Nisan, Temmuz, Ekim) yayımlanır. Yayın dili İngilizcedir.
Dergiye sunulan çalışmaların, etik kurul onayı sorumluluğu yazarlara aittir. Bununla beraber Editör, gerektiğinde yazarlardan etik kurul belgesi isteme hakkını saklı tutar. Yüklenmiş olan metnin tümünün veya bir bölümünün daha önce başka bir yerde yayınlanması söz konusu ise bu durum editöre bildirilmelidir.
Sorum yazar; tüm yazışmalardan, makale üzerindeki değişikliklerden (yazar sayı ve sırası dahil) ve yayına kabul edilen yazıların düzeltilmesinden sorumludur.
TR Dizin Kriterleri kapsamında yer alan, Etik Kurul onayları ile alınması gerekli izinler konusunda araştırma, makale ve dergilerin ilgili mevzuatlara uygun olması beklenmektedir. Bu kapsamda araştırmacılara yardımcı olmak amacı ile “TR Dizin Etik İlkeler Akış Şeması” TR Dizin sayfasında Rehber başlığı altında yayımlanmaktadır.
    


                                                                        MAKALENİZİN TÜRÜNE GÖRE UYGUN ŞABLONU İNDİRİNİZ
                  Zorunlu Araştırma Makalesi Şablonu "Araştırma makaleleri bu şablonu üzerinden yapılmalıdır" İNDİR
                            Zorunlu Olgu Sunumu Şablonu "Araştırma makaleleri bu şablonu üzerinden yapılmalıdır" İNDİR
                    Zorunlu Derleme Makalesi Şablonu "Araştırma makaleleri bu şablonu üzerinden yapılmalıdır" İNDİR
                          Zorunlu Editöre Mektup Şablonu "Araştırma makaleleri bu şablonu üzerinden yapılmalıdır" İNDİR

                                                                  SİSTEME YÜKLENMESİ GEREKEN EK DOSYALAR
                                       Zorunlu Benzerlik Raporu "Yazar tarafından alınacak intihal raporuyüklenecektir"
                                      Zorunlu Yayın Hakları Devir Formu "Islak imzalı sisteme taratılıp yüklenecek" İNDİR
                                                 Zorunlu Özet-Abstract "Sisteme word hali yüklenecek" İNDİR
                                            Zorunlu Yazar Bilgileri Dosyası "Sisteme word hali yüklenecek" İNDİR
                                        Olgu Sunumları için Hasta Onam Formu "Sisteme word hali yüklenecek" İNDİR



1. Makalelerin ön kontrolden RET edilmeden geçebilmesi için mutlaka makale şablonu kullanılmalıdır. Çalışmalarınızın değerlendirmeye alınabilmesi için tüm çalışmanın Pamukkale Tıp Dergisi Makale Şablonu kullanılarak hazırlanmış olması gerekmektedir. İndireceğiniz şablon dosya, makalelerin dergimiz yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmasında kolaylık sağlayacaktır.

2. Makaleyi DergiPark sistemine yüklerken BAŞLIK – KISA BAŞLIK - ÖZET - ANAHTAR KELİMELER bölümlerinin hem Türkçe hem İngilizce sekmelerini doldurunuz.

3. Çalışma, dil bilgisi kurallarına uygun olmalıdır. Makalede noktalama işaretlerinin kullanımında, kelime ve kısaltmaların yazımında en son çıkan TDK Yazım Kılavuzu esas alınmalı, açık ve yalın bir anlatım yolu izlenmeli, amaç ve kapsam dışına taşan gereksiz bilgilere yer verilmemelidir. Makalenin hazırlanmasında geçerli bilimsel yöntemlere uyulmalı, çalışmanın konusu, amacı, kapsamı, hazırlanma gerekçesi vb. bilgiler yeterli ölçüde ve belirli bir düzen içinde verilmelidir. Yazım kurallarına uygun olmayan makaleler RET edilecektir.

4. TR Dizin kriterlerine göre ORCID Bilgisi olmayan yazarlarla ilgili yayın kabul edilmeyecektir.


İntihal (Benzerlik Raporu) Taraması
Tüm başvuru makaleleri, Dergimize gönderilmeden önce iThenticate© gibi yazılımlarla taranmalı ve bu tarama raporları makale ile sunulmalıdır. Tüm makalenin benzerlik oranı %20’den ve bir kaynak için benzerlik oranı %3’ten aşağıda olmalıdır. Yine de %1’in üzerindeki, benzeşmelerin dikkatle incelenmesi yazar(lar)ın yararına olacaktır. Dergimiz Editörler Kurulu, akademik aşırmacılık taşıyan tüm başvuru makaleleri editörlük aşamasında reddetme hakkına sahiptir. Değerlendirme ve yayınlanma süreci ve sonrasında, bilimsel makale ile ilgili oluşabilecek intihal (Aşırma-Plagiarism) sıkıntılarında, dergimiz herhangi bir sorumluluk kabul etmemekle birlikte bu konudaki yasal ve etik sorumluluğun sadece yazarlara ait olacağı önemle duyurulur.

Tablolar için yazım kurallarımız
• Tüm tablolara yazı içerisinde atıf yapılmış olmalıdır.
• Tablolar Word dosyası içinde kurallara uygun yüklenmelidir.
• Grafik, diyagram ve algoritmaların tablo değil, şekil olduğu unutulmamalıdır.
• Tablolardaki kısaltmalar tablo altında açıklanmalıdır.
• Tablolar, Word’de tablo kurallarına uygun şekilde yüklenmelidir.
• Tablolarda ve ana metin içerisinde aşağıda kurallara uygun yapılmalıdır.
“±” sayılarla aralarındaki boşluk kapatılacak Örnek: 10.7±4.8
> 10 ng/mL arada boşluklar olmamalıdır.
“65°C” değerleriniz arasındaki boşluklar olmamalıdır.
İngilizce’de sayının arkasında Örnek: 42.6% ve boşluk bırakılmadan belirtilmelidir
İngilizce’de ondalıklı sayılarda nokta. Örnek 0.50 ve boşluk bırakılmadan kullanılır.
Tablo başlıkları kalın olmalıdır.
• Bütün tabloların üstünde numarası ve başlığı olmalıdır.
• Tabloların başlığından sonra nokta koyulmamalıdır.
Örnek:
Tablo 1.

Resimler ve şekiller için yazım kurallarımız
• Tüm resimlere yazı içerisinde atıf yapılmış olmalıdır.
• Görüntülerin üzerinde herhangi bir kurumun veya hastanın bilgileri olmamalıdır. Yüz fotoğraflarında gizliliği korumak için gözler kapatılmalıdır.
• Görüntüler en az 300 vpi çözünürlükte, 1280x960 piksel boyutunda çekilmiş, jpg veya tiff formatlarında kaydedilmiş olmalıdır.
• Her resim, şekil veya grafik ayrı bir belge olarak hazırlanmalı, yazının ekleri olarak yüklenmelidir. Ana metin içine yerleştirilmemelidir.
• Resim üzerinde ok vb. işaretler kullanılmış ise resim açıklamasında bu belirtilmelidir.
• Resim Yazısı: makalenizle birlikte yükleyeceğiniz resimlerde dikkat çekmek istediğiniz noktaya lütfen işaret koyunuz (Oklar ince, yerine göre beyaz veya siyah renk olmalıdır). Resimlerin açıklama bölümüne ayrıntılı açıklama yazınız. Bazı resimlerde tedavi sonrası düzelme ifade ediliyorsa, resim yazısı olarak tedavi sonrası düzelmiş olan grafi, sintigrafi vs bulguları şeklinde bilgi ilave ediniz.
Resim ve Şekil başlıkları kalın olmalıdır.
Örnek:
Resim 1.
Şekil 1.




YAZARLARIMIZA ÖNEMLİ HATIRLATMA
Hakemlerimizden dikkat etmelerini rica ettiğimiz hususlar aşağıdadır. Yazarların bunları göz önünde bulundurarak makalelerini sistem üzerinden göndermeden önce bir sefer daha kontrol etmeleri faydalı olacaktır.

• Makalenin Türkçe ve İngilizce başlıklarının çalışmaya uygunluğu
• Özet; çalışmanın amacını uygulanan yönteme göre elde edilen bulguları ve önerileri kapsıyor mu?
• Türkçe ve İngilizce özet uyumlu mudur?
• Türkçe ve İngilizce anahtar kelimeler uygun birbirine paralel ve yeterli midir?
• Makalede yararlanılan kaynaklar yeterli, güncel ve çalışmanın konusu ile ilgili midir?
• Makalede yararlanılan her kaynağa kaynakçada yer verilmiş midir?
• Makalede yararlanılmayan herhangi bir kaynağa kaynakçada yer verilmiş midir?
• Giriş bölümünde çalışmanın konusu ve amacı yeterince vurgulanmış mıdır?
• Kullanılan araştırma yöntem ya da yöntemleri çalışma konusuna uygun mudur?
• Şekil ve Tablolar araştırma verilerine göre uygun ve anlaşılabilir şekilde düzenlenmiş midir?
• Araştırma bulguları yeterince tartışılmış mıdır?
• Çalışma tutarlı ve bütünlük içinde akıcı ve anlaşılır bir dille takdim edilmiş midir?
• Çalışmada dil bilgisi kurallarına riayet edilmiş midir?
• Çalışmanın bilime katkısı yönünden özgün değeri var mıdır?

PAMUKKALE MEDICAL JOURNAL PUBLISHING ETHICS AND PUBLISHING PRINCIPLES

It is aimed that all stakeholders (Author, editor, referee, and reader) who present a scientific study contribute to the correct progress of science. Conformity with scientific ethical principles is important in scientific studies prepared in accordance with this goal. The Conformity of the articles with the ethical rules is the responsibility of the authors.
These ethical principles have been accepted by us on the basis of the directive prepared by COPE (Committee on Publication Ethics), and some of them are presented below, with suggestions for adoption by stakeholders.

Ethical Responsibilities of Authors
To ensure the accuracy of the data related to the study, to keep the records of the research in order and to be able to access this data upon possible request.
To ensure that the submitted article has not been published elsewhere, has not been accepted for publication, or is still under review in another journal.
If the content it offers is published or the offered content matches, acknowledge and quote this conflict, if necessary provide the editor with a copy of any work related to her/his work that may have similar content, get permission to reproduce or use any content from other sources, refer to content. To send the written permission document obtained from the copyright holders for the visual materials that require copyright and to indicate this situation in the article. To give detailed information if all or part of the same study was presented as a poster or oral presentation in any congress.
To ensure compliance with national and international laws and guidelines for all studies involving human or animal subjects (for example, WMA Declaration of Helsinki, NIH Policy on the Use of Laboratory Animals, EU Directive on the Use of Animals), confirm that necessary approvals have been obtained, and respect subject privacy. To indicate the relevant ethics committee approvals and research details of the study in the "Materials and Methods" section of the study.
In case of any conflict of interest or ethical violation, to share it with the editor and publisher, to publish an error statement, addendum, compensation notice, or to withdraw the work when deemed necessary.

Ethical Duties and Responsibilities of Editors and Section Editors
To act in a balanced, objective and fair manner in the performance of their duties without discrimination on the basis of gender, religious or political beliefs, ethnic or geographical origin of the authors.
Evaluating the works submitted to the journal according to their content, not giving any privilege to any author.
Evaluate existing disclosures to avoid potential conflicts of interest.
Treating sponsored studies or studies on special subjects in the same way as other studies, In case of a complaint of violation of ethics, applying the necessary procedures by adhering to the policies and procedures of the journal. Giving the authors an opportunity to respond to the complaint, not avoiding the necessary sanctions no matter who the work belongs to.
To return the articles to the authors without evaluating them in terms of content, if they do not comply with the purpose, scope and spelling rules of the journal.

Ethical Responsibilities of Referees

Timely reviewing the article objectively to contribute to the editor's decision making and agreeing to evaluate work in the area of ​​interest first
To make the evaluation objectively only in relation to the content of the study. Evaluating work without considering religious, political and economic interests
To provide guidance to help improve the quality of the article to be published and to examine the study meticulously. To convey comments to the author in a constructive and kind language.
To protect the confidentiality of the information provided by the editor and the author, to destroy the study after the evaluation process in accordance with the confidentiality principle, to notify the editor if there is a situation contrary to blind refereeing and not to evaluate the study.
Be aware of potential conflicts of interest (financial, institutional, collaborative, or other relationships between author and author) and alert the editor to withdraw their suggestions and comments for this article if necessary.

Publisher's Ethical Responsibilities
The publisher, one of the stakeholders involved in a scientific study, should also act within the scope of all these ethical principles.
The publisher is obliged to use its communication power without any individual interest and to direct its target audience correctly.
It protects the property and copyright of every published work and undertakes the task of archiving every published product.

Some of the actions considered to be against scientific research and publication ethics:
Plagiarism: To present the original ideas, methods, data or works of others as one's own work, in whole or in part, without attribution in accordance with scientific rules,
Fraud: Using non-existent or falsified data in scientific research
Distortion: To falsify research records or obtained data, to present devices or materials that are not used in the research as if they were used, to falsify or shape the research results in line with the interests of the people and institutions that receive support,
Republishing: Presenting duplicate publications as separate publications for academic assignments and promotions,
Salamization: Presenting the results of a research as separate publications in academic assignments and promotions by dissecting the results of a research in a way that violates the integrity of the research and publishing it in more than one issue.
Unfair authorship: Including people who do not have active contributions among the authors or not including those who do, changing the order of authors unjustifiably and inappropriately, removing the names of those who contributed actively from the work in subsequent editions, using his/her influence to include his/her name among the authors, even though he/she has no active contribution,
Not specifying the supporting persons, institutions or organizations and their contributions in the publications made as a result of the research carried out with support,
Using thesis or studies that have not yet been presented or accepted by defending as a source without the permission of the owner,
Failure to comply with ethical rules in research on humans and animals, not respecting the rights of patients in their publications, harming animal health and ecological balance, not obtaining necessary permissions,
To misuse the resources, places, facilities and devices provided or allocated for scientific research,
Making false or misleading statements regarding scientific research and publications in academic assignments and promotions.

PAMUKKALE MEDICAL JOURNAL PUBLISHING POLICY

The term of office of the Editor-in-Chief, Editorial Board and Field Editors of Pamukkale Medical Journal is three years. The Editorial Board meets at least once a month or more frequently, when necessary, upon the invitation of the Editor-in-Chief and discusses the agenda items. The meeting takes place when a majority is achieved.
The preliminary evaluation of the reference articles is reviewed by the journal's secretariat in terms of compliance with the writing rules of our journal and is sent back to the author for corrections. The maximum period granted to the author is 1 (one) month. Articles submitted to our journal are read once by the Editor-in-Chief/Assistant Editor and directed to the relevant Field Editor. If the Field Editor finds the article suitable for evaluation, it directs it to the referees., The pre-evaluation phase is planned by the editor as 10 days and the referee evaluation process as 8 weeks. The next process; The article is evaluated in the form of correspondence between the Field Editor, the Referees and the Author, but the final decision for the article is determined within a maximum of 2 (two) months after the reviewers' opinions and the necessary correspondence are completed.
Articles submitted in accordance with the publication rules are sent to two referees who are experts in their fields for evaluation by the relevant Field Editor. However, due to the lack of timely return due to undesirable reasons from the referees, re-appointment of referees etc. The referee evaluation process may take a long time for reasons. In this regard, we kindly ask the authors to send their articles by considering the time period. Two referees evaluate the article sent to them and report the result back to the relevant Field Editor. The Editorial Board has to get results from at least two referees within 2 (two) months in order to make the final decision about the article. If one of the two referees evaluating the article gives a positive report and the other gives a negative report, the article is sent to the third referee and the final decision is made according to the positive or negative opinion of the third referee. If the corrections requested by the referee are not answered within 2 (two) months, the articles will be 'Rejected'.
Our Field Editors show the necessary sensitivity to complete all the processes of the article within 4-6 months at the latest. Incomplete and erroneous works that do not comply with the journal policy and publication rules are rejected without any effect. Author(s) who submit an article to Pamukkale Medical Journal are deemed to have accepted the referee evaluation conditions and process of the journal. In the studies submitted to Pamukkale Medical Journal, the authors have to take into account the criticisms and suggestions of the referees and the field editor. If there are issues that they do not agree with, they have the right to object together with their reasons. The final decision of the article; It is forwarded to the author by the Editor-in-Chief/Assistant Editor-in-Chief on behalf of the Editorial Board. Therefore, the decision letter does not belong to the Editor-in-Chief/Assistant Editor-in-Chief. It should be known that the decision whether to publish an article under any circumstances is made by the Editorial Board, and this decision made in scientific evaluation can not be criticized by a different higher committee.
The reader can notify the Journal Secretariat by sending an e-mail to tipdergisi@pau.edu.tr when she/he notices an important error or omission in a published article

Pamukkale Medical Journal does not charge any fee for article submission or article publication process.

Creative Commons Lisansı
Pamukkale Medical Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License